Wat normaal niet kan, kan in crisistijd wel!

Gods koninkrijk, Getuigenissen, Gods stem verstaan, Ondernemen met God

Het lijkt onlogisch, een spiksplinternieuwe cruiseferrymaatschappij van Eemshaven (Groningen) naar Kristiansand (Noorwegen) optuigen, terwijl de omstandigheden beroerd zijn: de wereld zit in volledige lockdown, de cruisebusiness ligt op zijn gat en ferryrederijen hebben hun schepen dus veelal aan de ketting. En dan toch beginnen? Daar kan maar één Iemand achter zitten.

Patrick America (CFO) is een van de initiatiefnemers van Holland Norway Lines, kortweg HNL. Voor hij dat werd, kreeg hij in 2018 tijdens een bijeenkomst met profetes Stacey Campbell al een beeld door over ‘stepping out of the boat’. Wat dit betekent? Hij heeft op dat moment geen idee; inmiddels weet hij wel beter. Dat ging wél met de nodige hobbels.

Te vaak zijn neus gestoten
Samen met een compagnon runt Patrick Arkitech, een bedrijf dat softwaresystemen ontwikkelt voor duurzamere en efficiëntere passagiersschepen. Die compagnon wilde altijd al eens een ferry tussen Nederland en Noorwegen opzetten. Die langgekoesterde wens komt weer boven drijven nadat een aantal megaorders door de volle lockdown in 2020 on hold gaat. Zijn compagnon legt daarom het ferry-idee aan Patrick voor, maar die aarzelt. De reden? In het verleden stootte hij vaak genoeg zijn neus. “Ik moest hier goed over nadenken en het bovenal in gebed brengen bij God. Ik vroeg aan de Heer of dit Zijn plan was. Zo niet, dan was ik niet van plan eraan te beginnen!” ‘Ik heb God heel vaak gevraagd of Hij het wel zeker wist’

Als God het wil
In gebed vraagt de ondernemer aan God om hem een teken te geven: “Als mijn compagnon mij een bepaald voorstel zou doen, zou ik dat als bevestiging van Hem zien.” Kort daarna doet de compagnon precies dát voorstel … Toch twijfelt hij nog een beetje. “Zoiets groots aangaan in tijden van de coronacrisis en lockdown? Ik heb God daarna nog heel vaak gevraagd of Hij het wel zeker wist.” Maar steeds meer komt het besef dat dit echt Gods bedoeling is. “Als je Gods leiding zoekt en daarover met mensen spreekt die jij vertrouwt, dan wordt Zijn plan telkens duidelijker”, constateert hij achteraf. Om Gods leiding te toetsen houdt Patrick een aantal punten voor ogen:
–        Het plan mag niet in conflict zijn met Gods Woord;
–        Heb je er vrede mee in je hart?
–        Breng je plannen in gebed voor aan God;
–        Bespreek je plannen met mensen die je vertrouwt. 

Crisis in je voordeel
Het allerbelangrijkste dat er natuurlijk nodig is om in de cruiseferrybusiness te starten? Het juiste schip tegen de juiste voorwaarden. Kopen is in zo’n beginstadium geen optie vanwege de grote financiële commitment, dus wilde Patrick een schip charteren. En daarmee hebben hij en zijn medeaandeelhouders de eerste hobbel te pakken. “Onder normale omstandigheden kom je er in deze business niet tussen. Maar de branche gaat door moeilijke tijden en dat biedt nieuwe kansen. Al snel legden we contact met een scheepsmakelaar in Zweden, die ons introduceerde bij verschillende scheepseigenaren.” Diverse kleinere schepen bekeken ze daarna. Vaak leken die in eerste instantie mooi, maar bij elk schip kwam er weer een kink in de kabel. “Mijn geloof in het project werd hierdoor enorm op de proef gesteld.” 

God geeft royaal
Toch lukte het na verloop van tijd deze hobbel te nemen. En hoe! “God gaf ons uiteindelijk een van de grootste en het meest luxe schip dat er maar te vinden was: de MS Romantika. Een heel treffende naam trouwens voor wat we willen bereiken tussen Noorwegen en Nederland, namelijk de relatie aanhalen.” Stralend beschrijft hij de ferry met haar 194 meter lengte, 30 meter breedte, 5 restaurants, 2 bars, een theater, een disco en ruimte voor maximaal 2.500 passagiers. “Je kunt het gerust het grootste varende hotel van Nederland noemen.”

Die enorme omvang brengt de vólgende hobbel: een haven vinden met geschikte aanlegplaats. De ferryreder vergelijkt de situatie prompt met het verhaal van Jozef en Maria voor wie ook ‘geen plaats in de herberg’ was. Al biddend houdt hij in ieder geval de moed erin, samen met enkele medeaandeelhouders en medestrijders in gebed: ‘de Gideonsbende’, zoals ze zichzelf noemen. Overtuigd dat dit onderdeel van Gods plan is, winnen ze medestanders voor het belang van deze lijndienst. Met succes, want vanaf april 2022 hebben HNL en Groningen ’the gateway to Norway’!

Gouden lijntje
“Ik geloof dat God HNL tot zegen wil laten zijn voor de regio Noord-Nederland. Noorwegen is zeer welvarend; als je dat gebied aan Noord-Nederland koppelt, geeft dat kansen voor zowel bedrijfsleven als toerisme.” Hard nodig volgens hem, omdat hij verwacht dat Europa aan de vooravond van economisch moeilijke tijden staat. ‘Biddend en werkend werden dingen duidelijk’

Angst
Terugkijkend ziet de ondernemer duidelijk een rode draad in zijn verhaal: de tegenslagen en geestelijke strijd waar hij en zijn ‘Gideonsbende’ constant mee worden geconfronteerd. Anderen wil hij hier graag voor waarschuwen. “Je loopt het risico dat je gaat reageren vanuit angst; je hart heeft de neiging om zich uit bescherming te sluiten. En dat is precies waarvoor je moet uitkijken. Bewaak je hart tegen slechte invloeden, zolang het maar blijft openstaan voor God!” Zelf ervaart hij dat God met antwoorden komt als je hart openstaat voor leiding, zonder dat je er zelf beperkingen aanhangt. “Zo was ik zelf in dit project niet zozeer aan het leiden, maar aan het volgen. Al biddend en werkend werden dingen duidelijk.” 

Crisis in aantocht
Ondertussen vindt Patrick het hartverwarmend te zien hoe God de regio Groningen wil zegenen. Tegelijkertijd weet hij ook: “Er komt een crisis aan. Sinds de crisis van 2008 schoven we de problemen in de financiële wereld voor ons uit. Maar het ‘monster’ achter de schermen is alleen maar groter geworden. De inflatie stijgt en het huidige monetaire systeem loopt eigenlijk op zijn laatste poten.” Hij verwacht dan ook dat het hele eurogebied zwaar weer krijgt. Ook daarom vindt hij het beter voor Nederland om voor de toekomst risico’s te spreiden door meer zaken te doen met verschillende landen en gebieden. Nog een goede reden om de banden met Noorwegen aan te halen dus.

Christenondernemers: sta op!
Patrick ziet wel een antwoord op het naderende onheil. “De -internationaal- gecentraliseerde machthebbers hebben veel invloed op onze samenleving. Kijk maar naar de problemen in Nederland: weinig inspraak vanuit burgers in echt essentieel beleid. En dat gaat van kwaad tot erger. Ik denk dat kleine community’s zelf weer verantwoordelijkheid moeten nemen voor de problemen in de samenleving in plaats van bekering te verwachten van bestuurders op grote afstand van de burgers. We laten belangrijke zaken over aan anderen. Maar het prijskaartje dat daaraan hangt, wordt telkens groter, zowel financieel als in verloren medezeggenschap. Daarom is het de hoogste tijd dat ook christenondernemers opstaan. Het is tijd voor verandering en dat begint met gebed!” ‘Het is tijd voor verandering en dat begint met gebed!’

Wat is jouw impact?
Verandering begint volgens hem met een verandering in denken. Bijvoorbeeld over hoe je met je bedrijf impact hebt op de samenleving en op welke manier er ‘winst’ gemaakt moet worden. “We hebben onze winst altijd afgemeten in geld en onze impact vooral in euro’s uitgedrukt. Maar is dat wel een gezond perspectief als christen?” Echte impact kun je volgens hem maken met een bredere definitie van winst: niet alleen in geld uitgedrukt, maar ook in milieu-impact, sociale en maatschappelijke impact en winst in persoonlijke ontwikkeling van betrokkenen. Business met een missie dus.

Als bestuurslid van de stichting The Center Economics of Mutuality is Patrick nauw betrokken bij de ontwikkeling van deze wereldwijde trend. Net als bij de nieuwe manier van kijken naar winst geïnspireerd door Bijbelse normen en waarden. In samenwerking met Economics of Mutuality Forum Erasmus University Rotterdam onderzoekt de stichting op welke manier deze winst goed valt te meten; een mooie aanleiding om die nieuwe vorm van winst ook bij HNL hoog op de agenda te zetten. Binnenkort start het daarom met de aanpak van zijn tweede doelstelling: in 2026 de eerste emissieloze cruiseferrylijn ter wereld zijn. Hiervoor bouwt het bedrijf in Nederland en Noorwegen samen met partners een nieuw schip.

“Business met een missie gaat over het verschil willen maken in de regio. God wil ons hierbij betrekken. De vraag is alleen: wil je je als christenondernemer hierin door God laten gebruiken? Geloven we dus dat God de problemen in onze samenleving niet alleen ziet, maar er ook oplossingen voor heeft? Oplossingen waarmee Hij ons wil zegenen als we maar openstaan voor Zijn leiding?”

TEKST EN BEELD: RUTH DE JONG

Meer lezen? Dit artikel verscheen in Business Contact. Vraag een gratis proefexemplaar aan of neem een een abonnement en ontvang vier ik per jaar Business Contact magazine.

LEES MEER

Impact Stories

Goed doen!

Ferdi van den Bergh is een bevlogen en energieke marketeer, strateeg en ondernemer. Hij leeft voor God en ‘goed doen’. Of het nu gaat om kinderprojecten in Afrika of Nederlandse bedrijven, zijn motto is altijd: droom groot, begin klein en groei snel!TEKST: HELEEN...

meer

Lezen

Dit artikel verscheen in Business Contact.
Vraag een gratis proefexemplaar aan of
neem een een abonnement en ontvang
vier keer per jaar Business Contact magazine.

49 per jaar

BIJ CBMC AANGESLOTEN

Bedrijven