Ferdi van den Bergh is een bevlogen en energieke marketeer, strateeg en ondernemer. Hij leeft voor God en ‘goed doen’. Of het nu gaat om kinderprojecten in Afrika of Nederlandse bedrijven, zijn motto is altijd: droom groot, begin klein en groei snel!

TEKST: HELEEN SIJTSMA- DEN BOER | BEELD: RALPH KLEINGELD

Ferdi (47) ademt marketing. En dat zat er al jong in! “Als jongetje had ik al grote interesse in communiceren en verhalen vertellen. Als tiener werkte ik in een supermarkt en was ik continu in de weer met het maken van reclamedisplays. Het overtuigen van mensen heeft er altijd al ingezeten”, vertelt hij met een smile. De jonge Ferdi koos voor – hoe kan het ook anders – een studie marketing.

Aan wie geef je jouw talent?
“Ik genoot ook ontzettend van toneel en wilde rond mijn zeventiende bij een toneelvereniging. Mijn moeder zei toen: ‘Je kan twee dingen doen met je talenten: of je geeft ze aan God of je geeft ze aan de wereld.’ Ik bad toen: ‘Heer, als U mijn talent kunt gebruiken, wilt U dan ergens een deur openen?’ Korte tijd later werd ik gevraagd als leiding bij de zondagschool. Daarnaast ging ik aan de slag in de, zoals je dat nu noemt, kansarme wijken. We hadden hierbij als voorbeeld het kinderwerk in de getto’s van New York van de Amerikaanse organisatie Metro World Child. We gingen iedere maand de wijk in om kinderen persoonlijk uit te nodigen voor een evangelisatiebijeenkomst.” Het kinderwerk bleek voor Ferdi een opstap naar het zendingsveld. Want na het afronden van zijn marketingstudie vertrok hij voor vier maanden naar New York om daar vrijwilligerswerk te doen bij diezelfde Metro World Child. En zo verruilde hij het kinderwerk in de straten van Gouda voor die in de getto’s van Brooklyn.

Getto’s van Brooklyn
Zendingswerk boring? Nou niet dus, vindt de dan 21-jarige Ferdi. In het getto is hij helemaal in zijn element. “Echt een ongelofelijke plek. Ik was zó blij dat ik daar mocht werken”, blikt hij vol enthousiasme terug. “Als team hadden we onwijs veel lol met de kinderen en met elkaar. In tegenstelling tot Nederland gingen we hier iedere week de wijk in. Echt relatie-evangelisatie. Je bouwt een relatie op en ‘verdient’ als het ware een ingang. We deelden trouwens niet elke week het evangelie aan de deur hoor, maar hadden wel heel goed contact. We wisten echt hoe het met mensen ging. Heel krachtig”, benadrukt hij. “Het werk paste me ook supergoed. Een stuk entertainment, kinderen vermaken en tegelijk ook iets delen over het evangelie.”

Training nodig 
Terug in Nederland wil de zendeling in de dop zijn tijd in New York graag een vervolg geven. “Ik voelde me ontzettend blij dat ik goed kon doen voor anderen. Maar ik besefte ook dat ik een fundament voor zendingswerk miste. Daarom besloot ik de Discipel Training School (DTS) van Youth with a Mission te volgen. Na een periode van onderwijs gingen we op ‘outreach’ naar Oeganda om getraind te worden op het zendingsveld. Daar leerde ik mijn goede vriend Bosco Mukiibi kennen.” Het bleek ‘een match’ van God, zoals hij het zelf noemt. Het begin van een jarenlange vriendschap en een gezamenlijk verlangen: kinderen echt kind laten zijn en hen helpen zich te ontwikkelen. “Vanmorgen, voor dit interview, belden we nog met elkaar”, vertelt Ferdi. “Bosco is intussen mede-eigenaar van onze sociale onderneming Tjeko in Oeganda. Hij is als wees in grote armoede opgegroeid. Hij wist die armoede te overwinnen en is enorm toegewijd om kinderen in zijn eigen land te helpen. Vandaag dacht ik weer, hij wordt helemaal niet betaald, waarom doet hij dit?!” Over goed doen gesproken! 

Pastor in New York
Gesterkt door zijn training en een Oegandese ervaring rijker vertrekt Ferdi opnieuw naar New York om als vrijwilliger voor Metro World Child te werken. Hij blijft er acht jaar, waarvan zes jaar als pastor. “Ja, dat ben je daar al gauw”, lacht Ferdi. “Ik had een vaste wijk in Brooklyn onder mijn hoede en was daar vier keer in de week te vinden met mijn team. We nodigden kinderen persoonlijk uit voor een evangelisatie-event. Op de dag van het event haalden we de kinderen met zo’n gele schoolbus op. Iedere keer waren er maar liefst zo’n 1.500 kinderen, maar ‘onze’ kinderen voelden zich er heel persoonlijk onderdeel van. Heel bijzonder was dat!”

Tastbare wanhoop 
Ferdi treft de meest verschrikkelijk situaties aan. “Op een gegeven moment kwam een van de kinderen niet meer opdagen. Dat gebeurde natuurlijk wel vaker, maar ik deed een afschuwelijke ontdekking. Het jongetje was overleden. Doodgeslagen door zijn eigen vader … Ver-schrik-ke-lijk.” Ferdi is even helemaal stil en na al die jaren nog zichtbaar aangedaan. “Dat jongetje had epilepsie en die vader stond zo machteloos. Uit grote wanhoop sloeg hij zijn kind. Vanwege zijn strafblad durfde hij niet naar de politie. Hij begroef zijn kind uiteindelijk zelf voor de kerk van zijn oma. Een drama! In New York was ik mij er heel erg van bewust dat elk moment van contact met een kind ook meteen het laatste zou kunnen zijn … De wanhoop was heel erg tastbaar en zó confronterend, maar tegelijk was het heel bijzonder om daar iets te mogen doen. Met de nadruk op ‘iets’, want uiteindelijk kun je zo weinig doen in het grote geheel. Toch kan je voor die ene persoon het verschil maken.” 

Amerikaanse marketinglessen 
In New York werkt de jonge zendeling niet alleen als pastor, maar helpt hij bij Metro World Child ook mee bij het ontwikkelen van trainingen. Daarnaast is hij actief als marketeer bij non-profits. “Mijn belangrijkste marketinglessen leerde ik in New York. Heel simpel, door gewoon te doen! Ik ontdekte ook dat de ‘cultuur’ rondom een merk moet kloppen. Staan voor je werk, zeg maar. Niet dat elk merk in Amerika goed is, maar er zijn veel goede merken die laten zien dat je met elkaar een soort cultuur bent. Het gaat erom wie je wil zijn als merk en wat daar wel en niet bij past. Ik leerde dat je merk eigenlijk ook een werknemer is. In Nederland noem je een bedrijf ook een bedrijfspersóónZo zie ik een bedrijf ook: als een persoon die iets wil betekenen voor zijn klanten, medewerkers, omgeving en de ondernemer zelf. Als je in gesprek gaat over de vraag ‘wat wil ons bedrijf eigenlijk?’, dan gaat het niet meer over jou. Geen navelgestaar dus”, benadrukt Ferdi.

Ik bén niet mijn bedrijf 
Hij geeft een voorbeeld. “Er wordt vaak gezegd dat je bedrijf je kindje is. Maar als je dat vasthoudt – zo van: ik met mijn goeie ideeën – dan werkt dat uiteindelijk beperkend. Je kind moet kunnen groeien en dan helpt het om niet té verbonden te zijn. Ik bén niet mijn bedrijf, ik help het opgroeien. En weet je, dat is voor de werknemers ook fijn. Dan gaat het er niet om wat de baas van je idee vindt, maar of het past bij het bedrijf. Dat is ook precies wat ik met mijn huidige bedrijf doe, namelijk mensen helpen ontdekken: wat past er nu bij ons bedrijf? En heel belangrijk, hoe kan ons bedrijf ‘goed doen’? Het toffe is: er is áltijd iets! En er hoeft echt niet altijd een connectie met de voedselbank of de kerk te zijn, hè; het kan ook iets commercieels zijn. Bijvoorbeeld door mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt in dienst te nemen. Zolang het maar bij je bedrijf past. Het is echt een leuke ontdekkingstocht. Super bijbels ook! Zonder visie gaan mensen dwalen. Medewerkers zijn vaak ook zo blij als ze een stukje kunnen bijdragen aan een betere wereld. Dat werkt enorm motiverend.” 

Tot je recht komen 
“Met je bedrijf kun je meebouwen aan Gods koninkrijk. Gebruik je bedrijf om rechtvaardigheid, vreugde en liefde te brengen! Weet je wat gaaf is? God wil jou zenden naar waar jij als Zijn kind het meest tot je recht komt. Dáár ga jij het meest genieten. Dat geldt ook voor je bedrijf. Ik geloof dat Hij geeft wat echt bij je past. Hij weet allang waar jij energie van krijgt en geniet ervan als je dat kunt uiten. Natuurlijk gaat dat ondernemen met God met ups en downs, want niet alles kan even leuk zijn. Je kunt niet 100% alleen maar leuke dingen verzinnen, zeg ik altijd. Als je 20% van je tijd bezig bent met het toekomstgericht bouwen aan je onderneming en zorgt dat je 80% van je tijd gebruikt om je bedrijf gewoon goed te laten draaien, is de balans goed.” 

God is zó genadig
Ferdi is zo’n man met wie je uren kunt praten. Hij bruist van enthousiasme en springt in zijn verhaal continu heen in weer in tijd en plaats. Zo gaan we nu nog even terug naar zijn tijd in New York. Na acht jaar (2008) keert hij terug naar Nederland. Hij is intussen getrouwd en vader. “Vrienden hier in Nederland zaten in de fase dat ze hun starterswoning verkochten en een grotere gezinswoning kochten. Wij hadden vier koffers en iets van vijfduizend dollar op onze rekening. Onze carrière moest nog beginnen”. Ferdi straalt: “Maar God is zó genadig! Ik kon al snel aan de slag als brandmanager bij een jong bedrijf. Dat bedrijf groeide binnen enkele jaren uit tot een gezond bedrijf met 45+ medewerkers.” Daarnaast groeide het bedrijf met een aantal succesvolle initiatieven in ‘goed doen’. En dat brengt ons gesprek op Ferdi’s bewogenheid voor de allerarmsten. 

In Oeganda bouwt hij sinds 2010 aan Tjeko, een sociaal winstgevend pretpark. Dit doet hij samen met zijn Oegandese vriend Bosco en een team van achttien Oegandezen. “Tjeko was trouwens best een gek idee”, geeft Ferdi toe. “Waarom begin je een pretpark in een armoedeland?! In Oeganda is spelen een luxe. Tjeko geeft kinderen een veilige plek, waar ze mogen doen wat ze het liefst doen: spelen! En dat spelen ontketent iets. Door te spelen kunnen ze beter leren, worden ze creatiever en durven ze meer. We zijn ervan overtuigd dat we zo’n stukje kwaliteit in vermaak en spelen bieden dat de lokale bevolking bereid is om daarvoor te betalen.”  

Stukje koninkrijk
Is er dan nooit sprake van enige twijfel bij deze positief ingestelde marketeer? “Zeker wel, we leven in een gebroken wereld en nee, ik heb geen antwoorden. Ook niet in mijn eigen leven. God huilt met ons mee, denk ik wel eens. Daar kan ik ook een heel interview over geven. Ik vind het altijd heel belangrijk om te zien dat er veel meer goed dan fout gaat. Dat geeft mij kracht en troost. God wil het ook niet zo, hè. Hij heeft een reddingsplan en tot Hij die vervolmaakt, zijn wij als Zijn kinderen ook zo nodig op aarde. Elke handeling die wij kunnen doen om iets goed te doen, laat ook een stukje van Zijn koninkrijk zien!

Meer lezen? Dit artikel verscheen in Business Contact. Vraag een gratis proefexemplaar aan of neem een een abonnement en ontvang vier keer per jaar Business Contact magazine.

LEES MEER

Impact Stories

meer

Lezen

Dit artikel verscheen in Business Contact.
Vraag een gratis proefexemplaar aan of
neem een een abonnement en ontvang
vier keer per jaar Business Contact magazine.

49 per jaar

BIJ CBMC AANGESLOTEN

Bedrijven