Een gezamenlijk moment van rust tot eer van God

Bouwen aan Gods Koninkrijk, Lokale teams, Ondernemen met God, Wat zegt de bijbel

Ze noemen zichzelf ‘the Camels’, naar Jezus’ gelijkenis over de kameel die door het oog van de naald moet. Esther Krook ging op bezoek bij dit mooie team. 

Ik parkeer mijn auto op 10 april om iets over 06.30 uur. Naast mij parkeert een andere auto. De man die uitstapt, kijkt me vriendelijk aan en weet meteen waarvoor ik kom: de meeting van het lokale team Voorthuizen. Dit is mijn kennismaking met Ronny Morren, een van de eigenaren van Tosch Automatisering & Security, de locatie waar het team vandaag samenkomt. Wat mij meteen opvalt, is dat Ronny eerst naar de keuken gaat, de vaatwasser uitpakt en het aanrecht opruimt om de dag fris te beginnen. Dit doet hij elke morgen voordat de medewerkers starten. Dienstbaar zijn en je niet beter voelen dan de ander, is zijn motto. Elke ochtend zet hij de radio op Seven FM, een christelijke radiozender. Dat de zender vervolgens wel weer door het personeel wordt verzet, maakt hem niet uit. 

Studieboek en Bijbel
Even later druppelen de andere ondernemers binnen en onder het genot van een kop koffie staan ze met elkaar te praten. Een enkeling helpt Ronny nog met opruimen. Klokslag zeven uur lopen we met z’n zeventienen naar de kantine en wordt de meeting geopend met gebed. Arjan van Egdom verzorgt de inleiding over het thema: Mensen naar Gods beeld. Dit lokale team bespreekt elke bijeenkomst weer een ander thema. Dit seizoen gebruiken ze daarvoor naast de Bijbel een boek van Henk Binnendijk.

Van glazenwasser tot coach
Het gezelschap bestaat uit zestien mannen van jong tot oud. Een diversiteit aan ondernemers van glazenwasser tot coach en van advocaat tot adviseur zorgt voor een prachtige mengeling van personen en expertises. Respect voor elkaar en vertrouwen zorgen voor openheid en kwetsbaar durven zijn. Ik word geraakt door wat er wordt gezegd en hoe er wordt gereageerd. Het is bijzonder dat er zo veel verbinding is. 

Vandaag gaat het over zonde. Het is belangrijk om je focus op Jezus te houden en niet op de zonden die we als mens doen. Wat je aandacht geeft groeit, dus richt je op Jezus. Vraag om vergeving van je zonden, bekeer je ervan en richt je op het volgen van Jezus. Het besef dat God jou dan ondanks je fouten als rechtvaardig in Christus ziet, vindt een aantal mensen best wel lastig.

Evangelie verspreiden
De groep praat verder over dat we als christen ook dingen goed doen, maar dat we dat vaak wegstoppen. Bij de goede dingen die we doen, mogen we ook stilstaan. Er wordt een prachtig voorbeeld genoemd van iemand die aan een teamlid vertelde dat hij met een vriend had gebeden en hoe waardevol dat was. Dat teamlid is vervolgens ook met een vriend gaan bidden. Dit laat zien hoe je door ervaringen te delen samen het evangelie verder kunt uitleven en verspreiden.

Vanuit rust aan het werk
Een uur later wordt er afgesloten met gebed. Iedereen staat op om te helpen alles klaar te zetten voor het ontbijt. Tijdens het ontbijt geven Teunis Ruiter en Evert Hein Schuiteman nog wat meer uitleg. “Dit team bestaat al ruim vijftien jaar. Er zijn regelmatig wisselingen in de groep, maar leden die aansluiten, doen dit wel voor langere tijd. We komen elke veertien dagen bij elkaar voor een inhoudelijke sessie die we afsluiten met een gezellig ontbijt. Ik ervaar de bijeenkomsten als bemoedigend en inspirerend. Gewoon er voor elkaar zijn. Het kan gaan over geestelijke zaken, maar ook ondernemersvragen komen aan de orde. Je leert elkaar echt op een andere manier kennen en staat stil bij God en de Bijbel. Je wordt stilgezet en het helpt je God te betrekken bij je werk en bedrijf. Na deze bijeenkomst ga je ‘anders’ naar je bedrijf. Vanuit rust en bemoedigd start je de werkdag.” 

De leden ontmoeten elkaar trouwens niet alleen tijdens de bijeenkomsten. Ze zoeken elkaar ook op voor ontspanning of het bespreken van specifieke ondernemersvragen. 

Geestelijk tegengewicht
Jaap Wolleswinkel komt nog even bij mij zitten en vertelt dat hij CBMC via zijn vader heeft leren kennen. “Als advocaat was ik op zoek naar geestelijk tegengewicht en een moment van rust met elkaar tot eer van God. Ik ben mede door het aansluiten bij dit team een betere leidinggevende geworden.” 

Meer lezen? Dit artikel verscheen in Business Contact. Vraag een gratis proefexemplaar aan of neem een een abonnement en ontvang vier keer per jaar Business Contact magazine.

LEES MEER

Impact Stories

meer

Lezen

Dit artikel verscheen in Business Contact.
Vraag een gratis proefexemplaar aan of
neem een een abonnement en ontvang
vier keer per jaar Business Contact magazine.

49 per jaar

BIJ CBMC AANGESLOTEN

Bedrijven