Samen groeien in christelijk ondernemerschap

Uncategorized, Gods koninkrijk, Lokale teams, Ondernemen met God, Wat zegt de bijbel

Tijdens mijn rit naar Nunspeet speelt er een prachtig lied in de auto dat perfect past bij de opkomende zon. De woorden weerklinken in mijn hoofd:

De zon komt op, maakt de morgen wakker
Mijn dag begint met een lied voor U
Heer, wat er ook gebeurt en wat mij mag overkomen
Laat mij nog zingen als de avond valt
Uit Opwekking 733: Tienduizend redenen

Bij aankomst in Nunspeet ontmoet ik op woensdagochtend om 07.30 uur een aantal christelijke ondernemers van CBMC-team Nunspeet. De groep straalt een warme sfeer uit en hecht waarde aan humor. Als gast word ik hierin meteen opgenomen. Iets na half acht wordt er lachend gezegd: “Jaap is binnen, dus we kunnen beginnen.” Jaap, de helft van een tweeling, werd vijf minuten later geboren en komt altijd te laat.

Diversiteit
Binnen de groep is er een mooie diversiteit aan ondernemers, variërend van een architect en een accountant tot een uitvaartverzorger en een speelgoedwinkeleigenaar. Het team gebruikt regelmatig het werkboek ‘Christenzijn in het werk’ van Muel; ook vrije onderwerpen komen voorbij, als er behoefte is om hun bijeenkomsten te structureren.

Ingetogen werken
De ochtend begint met een gebed, gevolgd door het gezamenlijk lezen van een aantal Bijbelgedeelten. Iedereen leest een paar verzen, net zoals vroeger op school. ‘Ingetogen’ is het thema van deze ochtend. Christen-zijn op het werk betekent ingetogen werken, je verre houden van materialisme en consumentisme. De definitie van ingetogenheid wordt opgezocht in de Van Dale: kalm, waardig en stemmig.

Dit thema leidt tot diepgaande gesprekken. Ingetogenheid zet je als christelijke ondernemer aan het denken en we bespreken hoe dit een groeiproces is. We hebben allemaal talenten gekregen om de aarde te bebouwen, zoals de gelijkenis van de talenten ons leert. En die talenten moeten we wel inzetten. Ingetogen zijn betekent ook bewust omgaan met je bezit en buffers opbouwen. Maar genoeg is genoeg. Delen met anderen van wat je hebt en er zijn voor degene die het nodig heeft, zijn essentieel. Winst maken is belangrijk, maar ingetogen zijn betekent niet gaan voor winstmaximalisatie ten koste van anderen.

Het voorbeeld van zwart werken komt ook ter sprake. Het leidt meteen tot een grap: “Als je zwart wilt werken, moet je naar ondernemer Zwart in het dorp gaan.” Later verschijnen er verse croissantjes, mueslibollen en krentenbollen op tafel, zonder beleg. Elke bijeenkomst nuttigen ze op deze manier een paar broodjes met elkaar. Heel toepasselijk bij het thema ‘ingetogen’ van deze woensdag.

Vriendenkring onder CBMC-vlag
Tijdens het ontbijt heb ik de gelegenheid om wat vragen te stellen. Het team bestaat al ruim 25 jaar en omvat zowel oudgedienden als nieuwe leden. Ik vraag naar de toegevoegde waarde van lid zijn van een lokaal team. De reacties zijn hartverwarmend: een vriendenkring onder de vlag van CBMC, elkaar voeden, meningen delen en er voor elkaar zijn, ongedwongen met christen-ondernemers bij elkaar zijn om te bespreken hoe je als christen je werk kan doen. Ze benadrukken ook het belang van een helikopterview in het geestelijk leven, om naar jezelf te blijven kijken als christelijke ondernemer. Het kan eenzaam aan de top zijn, maar hier vind je gelijkgezinden.

[subkop] Uit de oude doosIneens loopt Pieter Verdouw even weg en komt hij terug met een doos oud-CBMC-materiaal: Business Contact-magazines uit 2011 en mappen van trainingen zoals ‘Operatie Timotheüs’ en ‘Leidinggeven vanuit Bijbels perspectief vanuit Mozes’. De herkenbaarheid en het enthousiasme binnen de groep bij het zien van deze materialen is duidelijk zichtbaar.

Wanneer kom je weer?
Aan het eind van de bijeenkomst stel ik de vraag: “Wat willen jullie nog delen? Of hebben jullie nog een vraag aan mij?” Het antwoord dat ik krijg is: “Wanneer kom je weer?”

Ik sluit dit verslag af met een vraag aan jou: “Wanneer bezoek jij een lokaal team van CBMC?”

TEKST: ESTHER KROOK

Meer lezen? Dit artikel verscheen in Business Contact. Vraag een gratis proefexemplaar aan of neem een een abonnement en ontvang vier keer per jaar Business Contact magazine.

LEES MEER

Impact Stories

Goed doen!

Ferdi van den Bergh is een bevlogen en energieke marketeer, strateeg en ondernemer. Hij leeft voor God en ‘goed doen’. Of het nu gaat om kinderprojecten in Afrika of Nederlandse bedrijven, zijn motto is altijd: droom groot, begin klein en groei snel!TEKST: HELEEN...

meer

Lezen

Dit artikel verscheen in Business Contact.
Vraag een gratis proefexemplaar aan of
neem een een abonnement en ontvang
vier keer per jaar Business Contact magazine.

49 per jaar

BIJ CBMC AANGESLOTEN

Bedrijven