Je bent jong en je wilt wat. Omroep Veronica liet met deze slogan ooit zien dat ze zich op een nieuw publiek richtte. Deze kreet kan zó weer uit de kast voor Joshua Dolstra (23). Want als jonge ondernemer weet hij wat hij wil. Of eigenlijk: weet Gód voor hem wat hij wil. Elke keer openbaart Hij zich weer bij Joshua. Zo geeft Hij richting aan het leven van de Ermeloër. Tien vragen over geloof, heling en de werking van God in Joshua’s leven en zijn (gezamenlijke) bedrijf Full Image.
TEKST: LOES GROOTERS / PARTNERS IN TEKST | BEELD: FULL IMAGE
Vertel eens iets over je bedrijf
“Ruben en ik waren al ongeveer drie jaar vrienden. Op vakantie kwam het idee om samen een bedrijf te starten om online content te creëren: video, foto en animatie. Daarom begonnen we in 2019 Full Image. Al snel merkten we hoe we elkaar in het bedrijf aanvullen: Ruben vindt precies de dingen leuk om te doen die ik niet leuk vind, en andersom. Hierin zien we nog altijd Gods zegen. We hebben van Hem ook bevestigd gekregen dat we dit bedrijf samen mogen doen.”
Hoe kreeg je die bevestiging van God?
“Na onze studie vroegen we ons af: wat willen we serieus doen? Wilden we ons ‘bedrijfje’ groots aanpakken of ergens anders werken? Of doorstuderen of een bijbelschool doen? Los van elkaar en mét elkaar hebben we toen gebeden. We kregen toen een enorme klus binnen, echt een groot project. Het was voor ons daarmee duidelijk dat we hierin mochten gaan wandelen.”
Ervaar je sindsdien nog steeds die bevestiging?
“Ja. Elke keer als we naar God gaan, mogen we vertrouwen. Soms zijn we zelf hard bezig, om geld te verdienen of ons bedrijf op de rit te houden… Zo gauw we weer naar God gaan en vragen ‘Wat wilt U precies dat we doen?’ of ‘Wilt u ons opdrachten geven, want anders loopt het dood’, dan krijgen we weer opdrachten. Dat gebeurt echt elke keer. Dat is geen toeval meer.”
Durf je hierop te vertrouwen?
“Nou, soms is dat wel spannend, hoor. Eén keer kwam het nodige geld zelfs pas op de dag zelf binnen. Maar we hebben elke maand nog genoeg gehad. Altijd laat God weer zien dat Hij trouw is. Elke dag probeer ik ook met Hem te praten. En elke maandag hebben Ruben en ik stille tijd, los van elkaar. Dan gaan we God zoeken, stellen we vragen over het zakenleven. Bijvoorbeeld: ‘Wat mogen we deze week doen?’ Ik probeer Gods stem hierin te verstaan én te doen. Alles in Gods handen leggen, is soms nog wel lastig. Als bijvoorbeeld de opdrachten op raken, dan kan ik wel zeggen: ‘God, wat moeten we doen?’ en er dan nog uren over zorgen lopen maken. Maar ik weet dat ik die zorgen dan ook echt in Zijn handen mag leggen, met de emoties en de spanning erbij. Dan bid ik dat ik me zo voel en waarom dat zo is. Dat geeft veel rust. En ik hoef dan niet meer te piekeren, want het is dan echt in Zijn handen.”
Is je relatie met God altijd zo geweest?
“Ik ben wel christelijk opgevoed, maar op de basisschool zat ik in een moeilijkere periode; het was een tijd waarin ik veel werd gepest. Ik had hierover veel vragen en snapte niet waarom mij dit overkwam. Vaak bad ik hierover naar God. Mijn meester zei in die tijd eens tegen de klas: ‘We vragen altijd heel veel aan God, maar wachten nooit op antwoord.’ Ik besefte toen dat ik inderdaad wel bad, maar nooit op antwoord wachtte.”
Wel vragen, geen antwoord – hoe ging je daarmee om?
“In groep 6 of 7 wachtte ik daarna een keertje wél op antwoord. In het gebed vroeg ik: ‘Waarom overkomen al deze dingen me?’ Toen kreeg ik een Engels liedje in mijn hoofd. Omdat ik nog helemaal geen Engels kon, neuriede ik het een beetje mee. Toen hoorde ik opeens een stem, niet fysiek, maar wél een stem. Die zei: ‘Weet je wat het betekent wat je zingt?’ Ik zei: ‘Nee.’ De stem, waarvan ik denk dat het God was, zei: “Ik weet wel wat het betekent. Zo weet Ik ook wat goed is voor jou en wat niet. Ik heb alles in Mijn hand.’ Hij zei verder dat het goed zou komen en dat Hij weet wat het goede is. Te weten dat het goed komt, stelde mij destijds erg gerust en gaf me hoop.”
Welke gevolgen had dit op je geloofsleven?
“Ik ben een Alpha-cursus gaan volgen en het geloof me meer eigen gaan maken. Zo kwam ik ook bij Youth United (een organisatie die jongeren helpt om hun bestemming te vinden en uit te leven, red.). Daar ben ik tot levend geloof gekomen en heb ik de keus gemaakt voor God. Daarna volgde ik bij hen Roots, een soort parttime bijbelschool en vervolg-Alphacursus. In deze cursus ben je veel bezig met vergeving, bekering, heiligheid en je relatie met God. Hier ging ik door een innerlijk proces heen om mensen te kunnen vergeven en te leren loslaten. Dat leidde tot veel heling. En nu mag ik Roots zelf coördineren in Ermelo. Het is supermooi om alle mensen hier dichter bij Jezus te zien komen en dezelfde ‘wandel’ te zien maken die ik heb gemaakt. Jongeren hebben dan ook meer dan ooit behoefte aan antwoorden op levensvragen. In het verleden was het gebruikelijk naar een kerk te gaan, maar had niet iedereen een levende relatie met God. De jongeren van nu gaan, denk ik, meer op onderzoek. In de zes jaar dat ik nu bijvoorbeeld bij Youth United ben, groeide het aantal deelnemers van zo’n dertig à veertig per seizoen naar vierhonderd per seizoen.”
Hoe pas je de principes van Gods Koninkrijk in je onderneming en werk toe?
“We proberen bijvoorbeeld eerlijk te zijn. Als een offerte hoger uitkwam dan het uiteindelijk kost, zijn we hier eerlijk over. En getuigenisvideo’s uploaden we gewoon op onze Instagram, ook als ze radicaal zijn; hier schamen we ons niet voor. Verder proberen we in de omgang met mensen Gods liefde te laten zien. Soms hebben klanten nog niets van ons gezien en dan zijn ze zó enthousiast over ons. Ik denk dat er dan ook gewoon een stukje van Gods liefde om óns heen is.”
Ben je daarom ook lid van CBMC?
“Op ondernemersgebied kan ik veel leren van andere CBMC’ers en seminars, omdat we nog jong zijn. We gaan dan ook graag naar grotere events. De eerste ledendag ging bijvoorbeeld over visie: hoe kun je Gods koninkrijk toepassen in je bedrijf? Dat zette ons aan het denken. Los van elkaar vroegen we God: wat mogen wij nu doen voor Uw koninkrijk? Het mooie was: we kregen overeenkomende antwoorden. Daarom hebben we inmiddels zelf een visiedag georganiseerd. Want we delen als uitvoerder het evangelie bijvoorbeeld wel in een online add, maar we mogen hierin ook zélf een visie hebben. Op de visiedag stonden we naast christelijke organisaties en bedrijven. Doel? Kijken hoe we de mensen bij die organisaties kunnen bereiken en hierin zelf plannen kunnen verzinnen. Wat God nou precies wil en hoe we dat het beste kunnen aanpakken… in die fase zitten we hier nog.”
Waar droom je nog van?
“Als het aan mij ligt, gaan we nog veel meer doen met jongeren, ook binnen CBMC. Juist jongere ondernemers aanspreken. Ik denk dat er veel ondernemers zijn die christen zijn, maar CBMC niet kennen. Daarom werken we ook één dag in de maand vrijwillig voor CBMC. Wij denken bijvoorbeeld mee met een jongerenevent. Het eerste event hiervoor wordt dit najaar georganiseerd.”
Heb je tot slot een boodschap?
“Veel mensen hebben problemen: fysiek, mentaal, worstelingen. Ik heb een soort ‘Medicijn’ voor de wereld: mensen mogen de vrijheid ervaren die in Christus is. Ik kan nu zelf zeggen: God heeft alles echt ten goede gekeerd. Wat Hij destijds zei, klopt. Niet alles is van Hem, maar Hij is er wel altijd bij. De relatie die ik nu met God heb, gun ik iedereen. Ik hoop van harte dat jij het ook op zo’n manier kan ervaren. Of eigenlijk … dat jij nog dichter bij God mag komen dan ik. Dát is mijn verlangen. En die liefde, nabijheid en heling die ik heb ervaren … als het aan mij ligt, weet de hele wereld hiervan. Daarin kan ik niet altijd iedereen bereiken, maar wel doen wat in mijn handbereik ligt. Dat is op dit moment Roots coördineren. En met Full Image veel mooie producties draaien waarin evangelie zit. We ondersteunen daarom veel christelijke organisaties om hen te helpen promoten. Dat door díe organisaties mensen tot Jezus kunnen komen, dat is ook wat God met ons voor heeft via Full Image.”
Meer lezen? Dit artikel verscheen in Business Contact. Vraag een gratis proefexemplaar aan of neem een een abonnement en ontvang vier keer per jaar Business Contact magazine.